Modele rozliczeń reklamy internetowej ? CPM, PPC, CPA

Powierzchnie reklamową dostępną w Internecie zakupić możemy na kilka sposobów. Poniżej przedstawimy trzy najpopularniejsze modele rozliczeń za reklamy zamieszczane na stronach oraz w wyszukiwarkach internetowych. Pierwsza z popularnych metod to CPM, czyliCost Per Mile. Tutaj reklamodawca rozlicza się z firmą emitującą reklamę, na podstawie liczby emisji tejże reklamy, zwyczajowo opłata naliczana jest za 1000 wyświetleń. System nie nalicza emisji nieprawidłowych, sztucznego nabijania wyświetleń i podobnych działań, co w jakimś stopniu zabezpiecza interesy reklamodawcy. Jest to metoda bardzo przejrzysta. Koszty reklamy są z góry określone, jednak nigdy nie mamy pewności czy użytkownik kliknie w naszą reklamę, co przeniesie go na promowaną stronę internetową ? tutaj płacimy wyłącznie za emisję. Drugim systemem rozliczeń jest metoda PPC, czyli Pey Per Click. Tą metodą rozliczane są między innymi linki sponsorowane zamieszczane w wyszukiwarkach internetowych. W modelu PPC, reklamodawca nie płaci za samą emisję reklam, a wyłącznie za kliknięcia w reklamę, które bezpośrednio przenoszą na promowaną stronę internetową. Zatem opłata pobierana jest jedynie za potencjalnych klientów, którzy docierają do określonej strony internetowej ? to główna zaleta tej metody rozliczeń. Trzecim modelem jest model chyba najmniej popularny, ale najbardziej korzystny z punktu widzenia reklamodawcy ? CPA (Cost Per Action). W tym przypadku płacimy wyłącznie za określone działania użytkowników, którzy trafili na promowaną stronę internetową – nie interesuje nas liczba odsłon strony czy odsłon reklamy. Takie działania, czyli akcje użytkowników to na przykład rejestracja w systemie, wykonanie ankiety, zakup określonego towaru czy usługi oraz inne czynności tego rodzaju.