Rekalma kontekstowa ? czy to się opłaca?

W zamyśle twórców i zleceniodawców, każda forma reklamy ma przynieść określony skutek ? zakomunikować jej odbiorcom fakt istnienia określonego produktu czy usługi, wskazać i opisać jego zalety, a w konsekwencji, skłonić takich odbiorców do zakupu produktu lub skorzystania z promowanej usługi. Nie inaczej jest w przypadku reklamy kontekstowej. Zasadnicza różnica polega tylko na sposobie doboru audytorium, do jakiego trafia przekaz reklamowy. W przypadku tradycyjnej reklamy, jej odbiorcami są praktycznie wszystkie osoby, które korzystają z medium, w jakim taka reklama będzie emitowana. W przypadku reklamy kontekstowej, jej odbiorcami są jedynie te osoby, które w jakimś stopniu są zainteresowane tematyką ? branżą, do jakiej nawiązuje treść reklamy. To podstawowa i najważniejsza zaleta reklamy kontekstowej, która pozwala na dokładne celowanie reklamy w tych odbiorców, którzy stanowią grupę potencjalnych klientów. Reklama kontekstowa jest ściśle związana ze środowiskiem Internetu i jako taka, tylko w tym miejscu może pełnić swą funkcję. Zasadniczo może ona przybierać dwie formy. Pierwszą z nich, jest reklama emitowana na stronach związanych tematycznie z treścią reklamy ? odpowiadają za to specjalne systemy informatyczne. Taka reklama może przybierać formę tekstu, grafiki, animacji czy zdjęcia i jest zwykle zamieszczana w specjalnych boksach ? obszarach wydzielonych na stronach serwisu włączonego do systemu reklamowego. Drugą formą reklamy kontekstowej są linki sponsorowane, czyli reklamy ukazujące się w wynikach wyszukiwania. Reklamy tego typu ukazują się użytkownikom sieci poszukującym określonych haseł ? na przykład, jeśli reklama dotyczy obuwia, powinna ona ukazać się na hasło wyszukiwania obuwie lub hasło podobne (określenie słów kluczowych wywołujących reklamę należy do uprawnień zleceniodawcy reklamy). Reklama kontekstowa to niezwykle opłacalna forma reklama. Pozwala ona na bezpośrednie dotarcie tylko do tych odbiorców, których może zainteresować treść reklamy, a zatem ogranicza ona koszty związane z szerokim reklamowaniem produktów lub usług ogólnej społeczności, jednocześnie zwiększając skuteczność swojego działania.