Trafność reklamy, a współczynnik zwrotu inwestycji.

Każdemu reklamodawcy zależy na odniesieniu określonej korzyści, wynikającej z wykupienia reklamy w dowolnego rodzaju systemie reklamowym. Do pomiaru skuteczności danej reklamy, służ powszechnie stosowany współczynnik zwrotu z inwestycji ? stosunek przychodów osiąganych dzięki reklamom, względem kosztów ich emisji. Im wyższy współczynnik, tym większą korzyść osiąga reklamodawca ? sprzedaje więcej produktów, które przynoszą mu zyski, pozwalające z nawiązką pokryć koszty emisji reklamy. Jaki wpływ na poziom tego współczynnika będzie mieć trafność reklamy? Oczywiście olbrzymi! Przyjrzyjmy się takiej sytuacji. Sklep internetowy sprzedający artykuły biurowe przygotowuje reklamę w wyszukiwarce internetowej. W tym celu musi wskazać określone słowa kluczowe, które będą wywoływały reklamę na listę haseł wyszukiwanych przez użytkowników, korzystających z wyszukiwarki internetowej. Jeśli takie hasła ? słowa kluczowe nie będą oddawały charakteru sklepu lub nie będą ściśle dotyczyły produktów oferowanych przez ten sklep, to trafność takiej reklamy będzie bardzo niska. Użytkownicy klikający w linki sponsorowane sklepu nie będą skłonni do wykonania w nim jakiejkolwiek akcji, ponieważ zwyczajnie oczekiwali znaleźć w tym miejscu zupełnie coś innego. Jeśli zatem trafność naszej reklamy będzie pozostawała na niskim poziomie (zwykle wynika to ze zbyt dużej ogólności słów kluczowych, wykorzystanych do promowania witryny), niskie są szanse, aby współczynnik zwrotu z inwestycji w reklamę był dla nas satysfakcjonujący. Po prostu taka reklama będzie generowała jedynie koszty, przynosząc nam znikome zyski. Odwrócić taką sytuacje możemy jednak w prosty sposób, wystarczy dostosować słowa kluczowe do stanu faktycznego prezentowanego przez promowaną witrynę ? trafność reklamy automatycznie wzrośnie, a my zaczniemy liczyć zyski, jakie ona wygeneruje.