Dieta śróziemnomorska

Prezentowana dieta uważana jest za jedną z najzdrowszych z powodu praktycznie braku obciążenia dla organizm wynikającego z pewnych wyrzeczeń żywieniowych. Niektórzy mówią nawet, że dieta śródziemnomorska nie jest dietą, lecz normalnym, zdrowym trybem odżywiania.

Zalety diety śródziemnomorskiej

Dieta posiada wiele korzyści, które zachęcają nawet największych sceptyków. Na początku trzeba wspomnieć o braku efektu jo-jo oraz stracie około czterech kilogramów miesięcznie (optymalnie). Nie jest to dużo, lecz organizm podczas diety funkcjonuje całkowicie normalnie, dzięki czemu efekty możemy spotęgować uprawiając dodatkowe ćwiczenia fizyczne.

Przyjmując śródziemnomorski jadłospis obniżamy cholesterol (dzięki symbolicznym porcjom wina wytrawnego) oraz podwyższamy ilość spożywanych nienasyconych kwasów tłuszczowych (zawartych w rybach zamiast mięsa białego). Oprócz tego obniżamy prawdopodobieństwo występowania chorób będących efektem wadliwego żywienia.

Jak wyglądają nasze posiłki?

Jak już wspomniałem w zaletach diety śródziemnomorskiej, mięso zostaje zastąpione rybami i owocami morza. Ziemniaki natomiast lepiej zastąpić ryżem i makaronem. Biały chleb nie jest zalecany – lepiej przekonać się do ciemnego, pełnoziarnistego chleba.

Co do przypraw – dietetycy polecają czosnek i cebulę. Warzywa oraz zupy warto oblewać oliwą z oliwek (kosztem masła lub margaryny). Codziennie powinniśmy zjadać około pięciu posiłków dziennie a dzięki niskiej kaloryczności potraw do prawidłowego funkcjonowania powinna wystarczyć nam około 1200 kalorii.

Podsumowanie

Nie bez powodu dieta śródziemnomorska jest uważana za najzdrowszą z diet – dostarcza wszelkie ważna środki odżywcze, chociaż niektórzy dietetycy uważają, że produkty nie posiadają dostatecznej ilości kwasu foliowego.