16 zasad zdrowego biegania

Dlaczego zaczynamy biegać ? Oczywiście dla zdrowia i urody. Jednak jak pokazuje rzeczywistość, znakomita większość początkujących biegaczy musi zrobić sobie przerwę z powodu nie tylko zakwasów czy bąbli, ale też z powodu odbicia pięt, zerwania ścięgien czy więzadeł lub tzw. kolana biegacza.

Wbrew niektórym opiniom, wymienione częściej dolegliwości, mogą być gorsze niż skręcenie czy złamanie! A co najgorsze, nabywany je … z lenistwa! Nie zapominamy, a ignorujemy znaczenie diety czy rozgrzewki. Przeceniamy możliwości swego ciała, niedoceniamy rad doświadczonych biegaczy i lekarzy. Czasem po prostu chcemy zaimponować i … Tygodniami naprawiamy uraz, którego uniknięcie kosztuje nas zaledwie kilka minut naszego cennego czasu. Warto? Ucz się na błędach innych, dla własnego zdrowia zrób to, na co brakowało im czasu!

Zdrowy biegacz pamięta o piciu przed, w czasie i po treningu. Nie dopuszcza do tego aby jego organizm się odwodnił – stąd często sięga nie po wodę, a po izotoniki. Pamiętaj, nie pij łapczywie – to pierwszy krok do tzw. kolki! Nigdy też nie biega z pustym żołądkiem, o jedzeniu przed treningiem nie zapomina nawet „intensywnie odchudzający się biegacz”. Pamiętaj tylko, żeby Twój posiłek był lekki, ale treściwy i nie jedz później niż godzinę przed biegiem. Od tłuszczów lepsze będą węglowodany!

Nasz pomysł na systematyczne bieganie musimy skonsultować z lekarzem, jeśli mamy chory kręgosłup, stawy bądź serce, a także nadwagę. Dowiedz się od lekarza, „Jak biegać aby jeszcze bardziej nie zaszkodzić swojemu zdrowiu?”

Zdrowe biegi – zdrowy biegacz – dobre buty! Kup buty do biegania. Twoja stopa bardzo ucierpi, szczególnie kiedy biegasz po chodniku lub solidnie ubitej ziemi. Bóle stóp, zmęczenie, bóle kręgosłupa, bóle stawów, zwiększona podatność na urazy. Nie oszczędzaj, wybierz się do dobrego sklepu sportowego i skorzystaj z rad najlepszych specjalistów – nie zapomnij powiedzieć im gdzie zamierzasz biegać!

Pierwsze piętnaście minut treningu maszerujemy. To nie żarty! Każdy zdrowy biegacz wykonuje najpierw 15 minut marszu. Specjaliści potwierdzają, marsz jest doskonałym sposobem na rozgrzanie mięśni i ścięgien. Pamiętaj – ręce biegają z tobą, bez prawidłowej pracy rąk, nie da się poprawnie biec!

Biegaj powoli. Nie śpiesz się, zwłaszcza gdy jesteś na początku swojej przygody z bieganiem. Stopniowo zwiększaj tempo i obserwuj reakcje swojego ciała. Pojawiła się zadyszka, czerwone policzki? Zwolnij! Zachowaj zdrowe ciało, zdrową psychikę, i zdrowy rozsądek!

Rozciągamy się przed i po każdym treningu. Mięśnie są napięte i jeśli w takim stanie rozpoczniemy następny trening, to zdecydowanie zwiększamy ryzyko powstania kontuzji.



Nie biegaj zbyt często, biegacz nie może przesadzać z częstotliwością biegania. Na samym początku trzymaj się następującej zasady: Jeden dzień biegu, jeden dzień odpoczynku.

Kupiłeś już najlepsze buty do bieganie? Trzeba będzie dokonać ich wymiany po…1000 przebiegniętych kilometrach, a nawet wcześniej! Zwracaj uwagę na stan podeszwy i wkładki wewnętrznej!

Żaden zdrowy biegacz nie zapomina o regeneracji. Po zakończeniu treningu nie tylko rozciągnij mięśnie, ale także pozwól im na zregenerowanie się. Wybierz się do sauny, na basen lub napuść letniej wody do wanny i stopniowo dolewaj zimnej. Możesz też wziąć prysznic, jeśli zakończysz go strumieniem zimnej wody. Nie zapominaj też o masażu kostkami lodu – to wersja dla najbardziej nielubiących zimna!

Biegaj świadomie. Świadomość potrzeb twoje ciała jest najważniejsza. Nie biegaj, jeśli doskonale wiesz, że „to nie Twój dzień”!

Przytrafiła Ci kontuzja? Nie biegaj! Skupiamy się na tym co mówi nam nasze ciało, czasem wskazana jest wizyta u lekarza. Biegaczom najczęściej przytrafiają się przeciążenia! Co robić? Przede wszystkim nie panikować! Jeśli uraz jest świeży i niewielki, wystarczy mądry odpoczynek – jaki? To już zależy od kontuzji! Jakie są przyczyny? Zazwyczaj winne są brak rozgrzewki, zła technika i źle dobrane buty!

W czasie biegu utrzymuj właściwą pozycję ciała. Biegaj wyprostowany!

Biegaj po dobrym podłożu. Unikaj twardego asfaltu, bo może Ci się przytrafić kontuzja ścięgna Achillesa lub odbicie piety! Unikniesz tego, jeśli dodatkowo zawsze będziesz się rozciągał przed treningiem i zainwestujesz w dobre buty lub wkładki!

Dbaj o właściwą dietę. Pamiętaj, że odpowiednio zbilansowana dieta, chroni nie tylko przed zakwasami! Mięsień potrzebuje ich by móc pracować i rosnąć! Co więcej nie zapominaj, że Twoje ciało poradzi sobie bez Twojej pomocy! Uzupełni niedobory kosztem innych organów – np. kości, a przecież nie chcesz mieć osteoporozy!

Oddychaj. Zimą lepiej byś brał wdech nosem, a wypuszczał powietrze ustami. Wydaje ci się to trudne? Rzeczywiście, dla wielu z nas jest, dlatego główną zasadą biegaczy jest „oddychamy tak, jak nam wygodnie, byle nie biec na wdechu lub wydechu!”

Relaksuj się. W czasie biegania zwiększa się ilość wydzielanych endorfin, nie zakłócaj tego procesu niepotrzebnym stresem. Zapomnij o telefonie komórkowym!