Ile kosztuje rower? Przedziały cenowe

Wybór odpowiedniego roweru to nie tylko kwestia estetyki czy preferowanego stylu jazdy, ale niejednokrotnie decyzja zależna mocno od ceny modeli dostępnych w sklepie rowerowym. Choć nawet początkujący mogą oczekiwać od swoich jednośladów wiele, w praktyce budżet jaki chcą na rower przeznaczyć może szybko zweryfikować ich zapędy.

Trudno ukryć fakt, że dobre sprzęty po prostu kosztują – wprawne oko i odrobina wiedzy na temat konkretnych parametrów doskonale pokazują skąd biorą się ceny profesjonalnych rowerów szosowych czy MTB. Czy jednak na rower trzeba wydać kilka tysięcy złotych? Oczywiście, że nie! Z tego też powodu przygotowaliśmy mały przewodnik po przedziałach cenowych rowerów i tym, czego należy się po każdej z nich spodziewać.

Rowery do 1500 złotych

Najtańszą kategorię cenową rowerów otwierają modele, których zakup nie oznacza jeszcze zbyt dużego wydatku. Nie są to oczywiście rowery w cenach typowych dla wyprzedaży w marketach, jednak i jakość jest tu znacznie wyższa niż dla zwyczajnego, uniwersalnego jednośladu. W grupie rowerów do 1500 złotych dostępnych w ofercie sklepu PM Bike solidnie zaznaczają się dwie grupy: rowery dziecięce i młodzieżowe oraz rowery miejskie i trekkingowe marki Kross.

W przypadku rowerów dla najmłodszych, ustalając budżet na 1500 złotych z powodzeniem można znaleźć tu modele z 2018 roku a nawet najnowsze modele na rok 2019, z pełnym wyposażeniem i wysokiej jakości komponentami. Doskonałym przykładem będzie tu CUBE ACCESS 200 GIRL 2019 – klasyczny rower dziecięco-młodzieżowy z 20” kołami, lekką ramą wykonaną w technologii Alu Lite, tylną przerzutką Shimano RD-TY300 7-Speed, i wygodnymi hamulcami Alloy V-Brake with Powermodulator. W kategorii rowerów dziecięcych do 1500 złotych znalazły się też liczne rowerki dla maluchów stawiających na rowerze swoje pierwsze kroki – modele takie jak KROSS Kido dostępne są tu już za 399 złotych.

W przypadku rowerów dla dorosłych, o których dobrą jakość w obrębie niższych półek cenowych znacznie trudniej, na uwagę zasłużyły tu krosowe modele KROSS Evado 1.0 i 2.0 2019 (w wersji dla kobiet jak i mężczyzn), górskie KROSS HEXAGON 1.0 i 2.0 2019, trekkingowe KROSS Trans 1.0 i 2.0 2019 oraz te same modele w wersji 3.0 z roku 2018. Sprytny system numerowania modeli rowerów stosowany przez markę KROSS pozwala dość szybko ocenić jakość komponentów stosowanych w danym modelu – im wyższy model, tym lepsze i bardziej profesjonalne hamulce, przerzutki czy elementy napędu, od których zależy przecież komfort jazdy.

I tak, dla rowerów w kategorii do 1500 złotych, materiał ramy to zazwyczaj Aluminium Performance, przerzutki to seria Shimano Tourney, a hamulce to typowe modele V-Brake z dźwigniami Shimano. Choć nie ma tu więc wartych szczególnej uwagi elementów, rowery w tej kategorii cenowej z łatwością znajdą odbiorców w gronie amatorów i wielbicieli lekkiej jazdy po mieście i lekko nieubitych ścieżkach leśnych.

Rowery w przedziale od 1500 do 5000 złotych

Znaczący skok cenowy oznacza dla roweru naprawdę wiele możliwości jakościowych. W przekonaniu środowiska kolarskiego to właśnie w tej kategorii należy dopatrywać się najlepszych modeli dla amatorów kolarstwa, których misją jest nie tylko przejechać na rowerze z domu do pracy, ale też faktycznie pocieszyć się jazdą po różnorodnym terenie, a być może nawet popracować nad własnym czasem na szosie. W tej stosunkowo szerokiej grupie cenowej znalazły się więc modele górskie CUBE AIM PRO 2019, CUBE ACCESS WS 2019, czy CUBE ANALOG 2019, w których konstrukcji zastosowano już lżejszą ramę Aluminium Lite, okablowanie do przerzutek i hamulców poprowadzono wewnątrz ramy, a dla bezpiecznego i sprawnego hamowania zastosowano Shimano BR-MT200, Hydr. Disc Brake (160/160).

Pojawiły się tu też wyższej jakości modele krosowe: CUBE NATURE 2019 i KROSS EVADO 9.0 2019, miejskie (ELECTRA TOWNIE BALLOON 3I EQ, LE GRAND E-LILLE 2 2018) trekkingowe (KROSS TRANS 11.0 2019), a nawet szosowe: TREK EMONDA ALR 4 2018 i TREK DOMANE AL 3 2019, które z powodzeniem sprawdzą się dla początkujących i średnio zaawansowanych wielbicieli szybkiej jazdy.

CubeNature
Cube Nature PRO 2019

W tej cenie znajdziemy także wiele rowerów w cenach promocyjnych – warto zajrzeć do sklepów internetowych aby poznać aktualne oferty.

Rowery do 10 000 złotych

Kategoria rowerów do 10 000 złotych to pierwsza, w której zaczynają pojawiać się zarówno rowery profesjonalne jak i coraz popularniejsze hybrydy, czyli rowery elektryczne. Zarówno w przypadku jednych jak i drugich na znacznie wyższą cenę wpływa przede wszystkim jakość wykonania i koszty zastosowanych do produkcji komponentów, dzięki którym rower działa sprawniej, płynniej i przede wszystkim waży mniej, niż rowery amatorskie.

Wśród modeli do 10 000 złotych z powodzeniem znajdą się propozycje dla osób startujących w swoich pierwszych zawodach MTB czy nawet wyścigach szosowych. W gronie tych ostatnich pojawił się między innymi wykonany na bazie włókna węglowego model TREK DOMANE SL 5 DISC 2018 czy leciutki, przygotowany na nowy sezon TREK EMONDA SL 5 2019.

Domane
Trek Domane 5 2018 – teraz w promocyjnej cenie 10 199 złotych – tylko w PM Bike!

Rowery powyżej 10 000 złotych

Rozwój pasji do kolarstwa i chęć przejścia na poziom profesjonalny wymagają niemałych inwestycji sprzętowych, jednak te są jak najbardziej uzasadnione – to właśnie w rowerach powyżej 10 000 złotych zaczynają pojawiać się elementy pozwalające osiągać jeszcze lepsze rezultaty w zawodach. Na tym etapie liczy się często każdy gram wagi roweru, każda idealnie dopracowana przerzutka, jakość hamulców czy komfort trzymania kierownicy. Trudno więc doszukiwać się w tym progu cenowym rowerów miejskich czy trekkingowych – kategorię powyżej 10 000 zł zdominowały profesjonalne rowery szosowe oraz nowoczesne rowery elektryczne, od których należy wymagać wszystkiego, co na rynku rowerowym najlepsze.

Właściwie każdy amator i profesjonalista ma szansę znaleźć model dla siebie w obrębie budżetu, który chce na niego poświęcić. Elementami, na które cena wpłynie będą przede wszystkim kluczowe komponenty takie jak napęd, przerzutki czy hamulce, a także sama rama roweru, która wraz z rosnącą ceną staje się zwykle lżejsza i bardziej ergonomiczna. Okres przed i poświąteczny to jednocześnie najlepsza okazja, by modele z wyższej półki cenowej znalazły się w gronie nieco tańszych – to właśnie teraz polowanie na nowy rower może okazać się najbardziej owocne.

Category:

Share: